Domeniul construcțiilor rar vede lumina www. Dar am luat conday-ul, ca pe-un felinar, și ne facem drum prin industria asta mare și plină de variabile. Le rezolvăm pe rând, cu multe întrebări și cu ajutorul oamenilor care au răspunsuri pentru toate necunoscutele noastre. Cum ar fi eroul de astăzi.
Un sfert de secol pe piața construcțiilor din R. Moldova, 4000 m2 spații depozit și peste 90 lucrători are MCF-ENGROS. Și nu se oprește aici, după cum ne spune chiar Sergiu Balan, directorul companiei, care crede că provocarea cea mare încă urmează. A fost generos cu noi și ne-a spus în ce constă, în articolul ce urmează.
Ce a fost până?
Am absolvit Politehnica din Chișinău în anul 1983. Până în 1990 am lucrat într-un institut de proiectări în calitate de inginer-constructor. Apoi, încă șase ani am avut diferite funcții la o uzină constructoare de mașini. Aveam deja o experiență de lucru, o funcție apreciată, două brevete de invenții, dar… în țară domina sărăcia și eu eram în căutarea unor noi oportunități.
MCF-ENGROS
Am acceptat oferta unui coleg de facultate de a crea și conduce o firmă de comercializare a materialelor de construcție și finisare. Pentru că în percepția noastră e un domeniu, alături de produsele alimentare, care nu va stagna niciodată. Pe lângă un domeniu nou era și o altă perspectivă financiară: la uzină, în calitate de Șef de producere, primeam aproximativ 100$ și aceia cu întârziere, iar ca director mi s-a stabilit salariul dublu, 200$, bani buni în 1996. Și mi se mai compensa și jumătate din consumul de benzină. Bingo!

Acum, în 2021, suntem una dintre cele mai mari companii de comercializare și distribuire a materialelor de construcție și finisare din Moldova. MCF-ENGROS SRL, în cei peste 25 de ani de activitate, și-a construit o reputație sigură prin calitatea produselor oferite și a serviciilor prestate. Domeniul de activitate este cifrat chiar în denumirea firmei: Materiale Construcţie Finisare, iar linia frântă deasupra literelor simbolizează o săgeată îndreptată în sus spre performanţă, ilustrând un acoperiș și care, împreună cu literele, formează conturul unei case. O altă descifrare mai caldă a făcut-o un coleg de-al nostru la o sărbătoare, când la un concurs pentru descifrarea abrevierii MCF a scris: Masă Casă Familie.
Misiunea
Este să creăm, cu oameni și pentru oameni, o ambianță plăcută și confortabilă pentru lucru și trai. Noi, ca și companie, oferim soluții profesioniste optime și mizăm pe relații de lungă durată cu toți Clienții, tratându-i pe fiecare ca pe-un partener egal.
Iar pilonii principali sunt Reputația și Responsabilitatea, fundamentate pe:
– o echipă de specialişti, care oferă soluţii profesioniste în domeniu;
– un sortiment variat de materiale de construcție de o calitate apreciată de Clienţi;
– o politică flexibilă de colaborare cu Clienții;
– un preţ rezonabil pentru marfa, serviciile şi garanţiile oferite.
Am început cu o echipă de cinci persoane
Cu un mic birou și vreo 100 m2 spații depozit, în 1996. Acum avem peste 90 colegi împărțiți pe departamente, domenii de responsabilitate și peste 4000 m2 spații depozit. Volumul anual de afaceri trece de 200 mln lei. MCF-ENGROS vinde fiecare al 4-lea sac de produse KNAUF în Moldova, plăcile de gipscarton vândute într-un singur an pot acoperi în trei straturi orașul Chișinău, iar lungimea totală a profilelor pentru gips-carton vândute depășește lungimea ecuatorului. Șoc și mândrie!
E destul de greu să găsești angajați pregătiți
Într-o lume multidimensională, schimbătoare, cu multe provocări interne și externe. Noi ne străduim să creăm condiții și politici motivaționale pentru toți angajații, fiecare să vadă o perspectivă de creștere profesională și personală.
Cel mai mult apreciem la angajați o combinație între disciplina executivă și creativitate, iar pentru a crește e nevoie de dorința de a cunoaște și învăța noi lucruri și domenii. Plus, angajament.
Relația cu partenerii comerciali
Este una constantă, ascendentă: amestecuri, chituri, gleturi KNAUF (Republica Moldova), vopsele și tencuieli decorative SNIEZKA (Polonia), BAUMIT și PPG (România), tavane casetate KNAUF CELLING SOLUTION (Germania) și FAVORY (Turcia), termoizolații ROCKWOOL (Polonia) și AUSTROTHERM (România), zidărie YTONG și BRIKSTON (România), produse chimice pentru construcții SOUDAL (Belgia).
Piața materialelor de construcție nu e un domeniu închis, elitar
Aici este loc pentru fiecare. În epoca internetului, a creșterii potențialului financiar și posibilităților de circulație, a aduce niște marfă în Moldova e relativ ușor. Alta e întrebarea – ce e mai departe? În lipsa unor investiții substanțiale în sisteme de vânzări și livrare, certificare și oferire de soluții profesioniste, menținerea unor stocuri permanente, mulți folosesc doar instrumentul cel mai simplu pentru a atrage Clienți – dumpingul. Însă o afacere poți s-o dezvolți în timp doar dacă e profitabilă. Chiar dacă dumpingul e convenabil pe moment pentru unii Cumpărători, majoritatea oricum vor încredere și confort, soluții profesioniste și continuitate.
Preocupările principale
Trăind într-o epocă a confortului dorit de toți, încercăm să ținem pasul. Investim permanent în motivarea și dezvoltarea echipei. Urmărim tendințele din domeniul de construcții și de design interior, oferind cele mai noi materiale și soluții profesioniste. Acordăm atenție sporită la primirea și procesarea comenzilor la viteză maximă, trasabilitatea lor, garanțiile de calitate și durabilitate.
Cheltuiți bani pe comoditate, nu pe efecte!
Cel mai mult în această afacere îmi place că noi am adus și aducem bucurie în mii de familii. Nu ne ocupăm doar cu vânzarea banală a materialelor de construcție și finisare, ci contribuim direct ca locuințele, satele, orașele, țara noastră să fie mai frumoase, ca fiecare familie să trăiască în condiții mai bune. Faptul că l-ai făcut pe cineva să exclame „wow!”, că s-a simțit fericit în cuibul lui, merită sacrificii. Credeți-mă! Trăim într-un veac când materialismul dictează tot mai mult, însă totdeauna trebuie să lăsăm loc și pentru inspirație, culoare, design.
Provocarea cea mare încă urmează
Și anume, de avea un showroom modern, cu o deservire impecabilă a Clienților, ce ar uni într-o orchestră: proiectarea – designul – livrarea de materiale – construcția – garanția. Acesta ar fi un model de dezvoltare pentru următorii ani.