Podurile sunt componente esențiale ale economiei naționale și locale, așa că atunci când starea tehnică eșuează, există un impact semnificativ asupra vieții oamenilor și asupra tuturor domeniilor de activitate în stat. Acesta este motivul pentru care întreținerea podurilor este considerată vitală pentru buna relaționare între localități. Am decis să aflăm de la Serghei Galușca, Director adjunct Î.S. ”Administrația de Stat a Drumurilor”, care este situația actuală a podurilor din RM și ce echipament tehnologic performant se planifică a fi testat în vederea diagnosticării acestora.
Situația la prezent
Î.S. „Administrația de Stat a Drumurilor” gestionează drumurile publice naționale M, R, G, respectiv și podurile poziționate pe acestea, care sunt în total 877 la număr, iar lungimea totală a acestora este de cca. 21 km.
În conformitate cu normativele tehnice în vigoare, ASD inițiază inspectarea periodică (anuală) a lucrărilor de artă (poduri, podețe) poziționate pe drumurile publice naționale, în vederea documentării și adoptării deciziilor optime la planificarea lucrărilor de întreținere / reparație / reconstrucție. Totodată, în cazuri excepționale, pot fi organizate inspecții neplanificate, după cutremure mai mari de 5 grade pe scara Richter, în timpul debaclului și al viiturilor, după alunecările de teren și, inclusiv, după finalizarea lucrărilor de reparație.
Ulterior, în funcție de natura degradărilor atestate se elaborează programe de intervenții și se consecutivitatea și modul de intervenție. Podurile care sunt clasate în stare nesatisfăcătoare, sunt prioritare în programe de elaborare a expertizelor tehnice, ulterior în programe de elaborare a soluțiilor de proiect privind reparația capitală. Podurile care sunt clasate în stare foarte bună, bună, satisfăcătoare urmează a fi prioritizate în programe de reparații și programe de întreținere curentă sau periodică.
Din surse de finanțare externă
Sunt în proces de reabilitare/construcție 20 de poduri din cadrul proiectelor de reabilitare a drumurilor naționale (M3 (selectiv), R34 (selectiv) etc.), durata de executare a lucrărilor fiind multianuală, în funcție de complexitatea și lungimea traseelor contractate.
Totodată, pentru anul 2023 urmează a fi demarate (după caz definitivate) lucrări de reparație la 17 poduri.
6800 de poduri sunt în Republica Moldova
877 dintre acestea se află în gestiunea ASD. În perioada anilor 2021-2022 au fost construite sau reparate capital 52 de poduri aflate pe drumurile publice naționale. Lucrările au fost finanțate din Fondul rutier și din surse externe.
Pentru anii 2023-2024
Sunt planificate lucrări de reparații la 55 poduri. 17 poduri din mijloacele Fondului Rutier, altele 38 de poduri vor fi reparate din surse externe de finanțare, iar durata de executare a lucrărilor fiind diversă, după caz multianuală, în funcție de complexitatea soluțiilor implementate.
În ultimii ani s-a prioritizat reparația lucrărilor de artă, fiind alocate mai multe mijloace financiare, de exemplu: în perioada anilor 2009-2022 au fost reparate 126 poduri. Din care, la 13 poduri lucrările au fost finanțate din Fondul Rutier, iar din surse de finanțare externă au fost reparate/reconstruite 103 de poduri.
Identificarea Sistemelor de Management a Lucrărilor de Artă
Î.S. „Administrația de Stat a Drumurilor” este în proces de documentare/identificare a unor sisteme complete de management a lucrărilor de artă (poduri, podețe, pasarele, ziduri de sprijin etc.). Astfel, pe parcursul anului curent, reprezentanții Î.S. „Administrația de Stat a Drumurilor” în comun cu consultanții din cadrul companiei de consultare „Roughton” au participat la câteva ședințe de prezentare a Sistemelor de Management a Lucrărilor de Artă (soluții software elaborate de compania AMX Solutions din Marea Britanie).
Prin urmare, au fost prezentate pachete software de management a lucrărilor de artă (utilizate pe larg în mai multe țări), care prevede instrumente complexe pentru stocarea informației necesare (colectarea datelor fiind facilitată utilizând dispozitive portabile care actualizează informația în timp real), în baza căreia ulterior pot fi generate diverse rapoarte cu privire la planificarea resurselor materiale, prioritizarea și modul de intervenție la reparația lucrărilor de artă, prognoze de perspectivă etc. Soluțiile software prezentate pot fi ușor adaptate/personalizate după necesitățile noastre naționale, totodată acestea pot interacționa ușor cu soluții software deja implementate în cadrul ASD (Gis, ESRI, MapInfo, Intergraph, Lizard Tech, etc.).
Urmează să testăm un echipament
De diagnosticare a podurilor și a încărcăturilor statice, împreună cu Universitatea Tehnică a Moldovei, Facultatea Urbanism și Arhitectură.
Sistemul BDI (Bride Diagnostics Inc., STS-WiFi) este un lider în industria testării, diagnosticării și monitorizării structurale a podurilor de șosea, pasajelor și pasarelelor.
Acesta a fost donat în anul 2015 din proiectul „Millennium Challenge Corporation” Facultății Urbanism și Arhitectură. Folosind acest echipament de testare și diagnosticare, ASD cu suportul UTM, prin contracte de supraveghere și încercări, va îmbunătăți studiile tehnice și de cercetare cu privire la starea podurilor și utilizarea acestora în perioada post garanție de exploatare. Totodată, încercările și testările se efectuează în mod obligatoriu la:
- Podurile noi cu structuri atipice;
- Poduri hobanate, suspendate, combinate și poduri ridicătoare;
- Poduri cu suprastructuri din oțel cu deschideri peste 100, suprastructuri mixte oțel-beton cu deschideri peste 80 m și cu suprastructuri din beton armat cu deschideri peste 50m;
BDI oferă rezultate fiabile
Care permit evaluarea avansată a infrastructurii rutiere, prin următoarele:
- Evaluarea stării suprastructurii podului;
- Testarea sarcinii de probă și evaluarea încărcăturii;
- Monitorizarea coroziunii elementelor portante;
- Monitorizarea impactului podului;
- Performanță pe termen lung.
Pentru anul 2023 ne propunem încercarea la sarcină a unui pod, fiind un proiect pilot în acest domeniu, ulterior va urma extinderea acestei acțiuni la alte lucrări de artă, după necesitate.