A venit la cârma companiei direct de pe băncile Facultății de Drept, acum 15 ani. Și de atunci alături de întreaga familie transformă fierul în artă. Nu-i doar un simplu slogan, e o misiune pe care și-a asumat-o fiecare membru și angajat. Vorbim cu Tatiana Timircan, fondatoarea Lina Fier și dirijoarea unui „cor” de bărbați alături și împreună cu care activează.
Istoria
Am numit compania în cinstea surorii mele mai mici, Evelina, pe care o dezmierdam cu toții „Lina”. Lina Fier este o afacere de familie în care ne implicăm cu toții. Producem elemente forjate, și nu numai. Creăm unele lucruri care nicăieri în lume nu mai sunt și pe care Vasile Timircan, omul de la care a pornit totul, singur le inventează.
Afacere de familie
Când e mai greu, ne mobilizăm și găsim rapid soluții. Suntem uniți și răspundem provocărilor împreună. Fiecare se implică acolo unde este competent. Totodată, familie suntem în afara companiei. Aici noi delimităm atribuțiile și responsabilitățile. Fiecare trebuie să-și cunoască rolul pentru ca afacerea să funcționeze. O mare provocare, fiind afacere de familie, e că nu putem pleca împreună cu toții la odihnă. Mereu cineva trebuie să rămână pe loc. Să ne ducem în vacanță cu toată familia în componență deplină – acesta-i visul meu.
Începuturi
Am participat la construcția companiei. Am fost acolo la începutul începuturilor. Prima expoziție, primele broșuri, primele lansări de produse, primul magazin deschis, primele angajări. Avem un colectiv stabil, fiind de 15 ani alături, chiar am devenit o familie.
Greutăți
Întotdeauna au fost. Sunt parte din proces. Erau ierni când tata, Vasile Timircan, cumpăra roți pentru automobilul firmei, în timp ce mașina lui stătea prăfuită în garaj. Căci bani ajungeau doar pentru un set de roți.
Sau
Eram în chirie, iarna, într-o perioadă de criză economică și am fost puși în situația în care trebuia să eliberăm spațiul. Am strâns cureaua și am mers înainte. Acum suntem proprietarii clădirii, unde am construit producerea în 3 etaje.
Parteneri
Colaborăm cu 13 companii în afara țării, companii din Olanda, Germania, Turcia, Elveția, China, Italia. Pe piața internă suntem parteneri cu mai multe companii și magazine mari de construcții. Urmează să fim în toate raioanele țării. Compania dispune de capacități. Trebuie doar mobilizată forța de muncă.
Produse
În cataloagele noastre avem peste 1000 produse stanțate, forjate, turnate și elemente unice. Chiar dacă avem un portofoliu cu foaaarte multe lucrări, atunci când vine clientul cu schița sa, noi spunem „da” provocării și o realizăm cu mare drag. Avem și laser, și plasmă cu ajutorul cărora putem tăia orice desen din tablă.
N-am licențiat multe dintre invențiile noastre. Și chiar ne bucură să fim noi exemplu pentru alții. Poate nu-i tocmai plăcut când cineva merge pe o cărare bătută de noi, dar asta doar ne lărgește zona de confort. Ne motivează să mergem cu un pas înainte. Și să facem iar și iar lucruri noi, unice.
Concurenți
Există. Și e bine să existe. Și avem respect față de fiecare. Noi comunicăm cu toți, suntem în relații bune. Fără concurență ne-am lenevi.
Printre bărbați
La moment avem 28 de angajați. Dintre care doar două femei. Eu și doamna Tamara, mama mea. Restul sunt bărbați. A trebuit să le câștig respectul. Nu s-a întâmplat peste noapte. Aici mă regăsesc. Depun efort, mă epuizez uneori, dar când văd rezultatele, primesc plăcere, și apare și motivația!
Femei în afaceri
Femeilor li se iartă mai ușor eșecurile. Poate de asta ele sunt mai curajoase. Eu spun că nu greșește cel care nimic nu face. Noi învățăm. Sau câștigi, sau înveți.
Crize?!
Pandemia a fost un prim test. Dar i-am făcut față. Altă cale nu era, pentru că avem responsabilități și față de angajați. Oamenii stăteau acasă și se ocupau de ogradă. În război a fost mai greu cu persoanele fizice. Acum am înțeles că am făcut bine să colaborăm cu persoanele juridice.
Concluzii și lecții
Acest război a fost ca un filtru pentru mai multe companii. Ne-a învățat pe mulți dintre noi să facem față provocărilor. În această perioadă am înțeles că suntem foarte mobili și flexibili.
Planuri
Vrem să organizăm un turneu de șah în cinstea companiei. În domeniul acesta nu se prea investește. E o perspectivă și pentru copii, care joacă mult șah – un turneu în cinstea bunicului. Mi-ar plăcea să devină o tradiție. Vrem să ne axăm mai mult pe export. Moldova e deja strâmtă pentru noi. Vrem să lansăm modele noi, în stil clasic, minimalist. Și avem și un produs nou. Dar îl ținem în secret. Vedeți la primăvară! 🙂