Educația și formarea calitativă, într-un mediu în care tehnologia și cererea de muncă se schimbă rapid, contează foarte mult. Cu toate acestea, școlile profesionale din domeniul construcțiilor din RM continuă să se confrunte cu provocări semnificative la capitolul finanțare și resurse umane.
În acest interviu, vom discuta cu Alexandru Ciobanu, directorul Școlii Profesionale nr. 7, despre situația cadrului didactic în școlile profesionale și care sunt perspectivele de angajare a noilor specialiști.
Biografia
Am făcut studiile în instituția de învățământ în care activez acum, în anul 1993, care pe atunci se numea Școala Profesională nr.83, la meseria Tâmplar multiprofil. După care am urmat studiile la Colegiul industrial Pedagogic și de Ecologie din Chișinău, la specialitatea „Subinginer constructor – maistru formării profesionale”. În procesul de studii petrecând practica pedagogică printre foștii mei profesori din Școala Profesională nr 83.
Îndată după absolvire, în 1996, m-am angajat în calitate de maistru instructor – Profesor pe discipline de specialitate, și aici mi-am construit toată cariera profesională. În anii 2003-2006 am fost numit maistru superior, ulterior în perioada anilor 2022-2008 am studiat la Universitatea Tehnică a Moldovei, specializarea „Drept Patrimonial”.
În anii 209-2014 am activat în calitate de director adjunct pentru instruire și producere. În perioada anilor 2013-2016 am urmat cursurile de master la Institutul de Științe ale Educației, specializarea Master în Științe ale Educației și Master în Științe Economice în cadrul Academiei de administrare Publică. În anul 2014, în urma concursului, am fost angajat în calitate de director pentru primul mandat de cinci ani și în anul 2019 pentru următorii 5 ani.
Provocări
De-a lungul activității mele manageriale au fost multe, dar la moment una din cele mai mari este suprasolicitarea cadrelor didactice și arderea profesională. Din cauza fluxului de cadre, profesorii sunt nevoiți să activeze în supra sarcina didactică. Se cere un efort psihologic și intelectual semnificativ pentru pregătirea calitativă a cursului, astfel cadrele didactice se suprasolicită și ca urmare are loc arderea profesională.
Atragerea și menținerea tinerilor specialiști în școală
O realizăm prin toate formele posibile. Prin cereri către ANFM, oferte către instituțiile superioare de învățământ. Cea mai reușită modalitate este identificarea viitorilor maiștri instructor din rândul absolvenților noștri. Dar aici deja lucrăm asupra formării în domeniul psihopedagogiei și inserției profesionale folosind următoare metode de motivare: organizarea mentoratului care are ca scop oferirea ajutorului metodic, încurajare prin mențiuni și, după merite, suplimente financiare.
Deficit de angajați în toate meseriile
Procesul de globalizare din RM creează pe piața forței de muncă din domeniul construcției un deficit mare de angajați la toate meseriile. Școala Profesională Nr.7 pregătește muncitori calificați la circa 10 programe de studii de nivelul 3 ISCED. Atât agenții economici, cât și elevii sunt beneficiarii direcți ai serviciilor noastre educaționale, de aceea toate eforturile noastre sunt axate spre asigurarea calității formării profesionale. În acest scop, prin procesul de acreditare toate programele de formare profesională din instituție au fost supuse evaluării externe a calității.
Angajatorii își doresc muncitori flexibili
Care ar putea să se adapteze ușor la condițiile de muncă și la procesele în continuă dezvoltare. La rândul lor, tinerii înaintează cerințe față de remunerarea muncii. Procesul instructiv este orientat pentru a învăța elevii să învețe și, în același timp, să valorifice competențele obținute. Pentru a cere salariu trebuie și să oferi, în egală măsură, și competențe.
Una dintre acțiunile autorităților publice
Pentru promovarea școlii și a domeniului de învățământ în construcții ar fi elaborarea de politici pentru încurajarea tinerilor spre angajare.
Programul de studii în Școala Profesională nr. 7
Electrician în construcţii
Electrician în construcţii – Electrician Montator reţele de iluminat
Electrogazosudor-montator
Electrogazosudor-montator – Tăietor cu gaze
Electrosudor la sudarea manuală (ordin nr.816 din 08.08.2022)
Electrosudor la sudarea manuală
Lăcătuş-instalator tehnică sanitară
Lăcătuş-instalator tehnică sanitară (ordin nr.816 din 08.08.2022)
Tencuitor
Tencuitor-Placator cu plăci
Tâmplar în construcţii – Dulgher