În anul 2020-2021 s-a înregistrat o creștere a „consumului” de mobilă de către populație, atât pe piața internă, cât și externă, în special în România. Mai mulți producători au înregistrat creșteri la exporturile de mobilă. Cu toate acestea, deși cantitativ au crescut eforturile, mult mai puțin au crescut profiturile sau chiar au scăzut, pentru că au fost costuri de logistică mai mari și materie primă mai scumpă. Declarații în acest sens au fost făcute de Mihai Tornea, președintele Uniunii Producătorilor de Mobilă, în cadrul platformei „Dialog Pro-Business”, eveniment organizat de Agenția de Investiții.
În opinia sa, mulți producători au sperat în primele luni când au început creșterile că acestea sunt pe o perioadă mai scurtă, dar acestea s-au menținut și nu au scăzut. Mulți producători au menținut cât au putut prețurile la produsul final, sau dacă erau forțați să crească prețurile o făceau în măsură mai mică decât era creșterea reală a materiei prime.
Potrivit lui Mihai Tornea, din zece companii, membri ai Uniunii, conform datelor din 2021, dețin o cotă de piață de 36% din producerea totală de mobilier. Exporturile la toate companiile membre au crescut. Prima piață spre care se merge este în România. În general, majoritatea își întăresc poziția pe piață din an în an. În mare parte acum crește exportul de mobilă tapițată în România. În Moldova această ramură a mobilierului este foarte dezvoltată pentru că există forță calificată de muncă. Totuși, nivelul de salarizare este mai mic decât în România.
În altă ordine de idei, el a îndemnat Guvernul să vină cu propuneri care să mai „îndulcească din amărăciunea crizelor” și să-i ajute pe producători. Eventual, să revizuiască rata impozitului pe profit, să ofere anumite beneficii pentru companiile exportatoare, și să vină cu soluții pentru a îmbunătăți climatul investițional în Republica Moldova.
Directorul general al companiei Anturaj SRL, care face parte din Grupul companiilor „Ambianța”, Dorin Dumbrăveanu, confirmă că vânzările în 2021 nu au fost mai mici. După criza din 2009, începând cu anul 2010, compania de mobilă a înregistrat permanent creșteri anuale, ușor prognozabile. La fel s-a întâmplat și în 2021, când vânzările au fost mai mari față de 2020. Dar, la capitolul profit lucrurile nu au stat atât de bine. Mai multe idei de dezvoltare au fost puse pe un raft mai îndepărtat, în special ce ține procurarea de echipament nou sau orientarea la adrese noi de producere. Practic tot profitul a mers spre susținerea angajaților.
Acum vânzările se mențin la nivelul anului trecut ceea ce nu e rău, consideră Dorin Dumbrăveanu, dar asta nu se referă și la profituri, deoarece piața nu permite vinderea producției cu preț mărit în același ritm cum a crescut materia primă. Cert e că în acest an compania nu-și pune în plan creșterea vânzărilor, ci menținerea afacerii, a bunului nume va pune accent pe calitatea produsului.